Träningstips

Övningen höftlyft ger både kondition och styrka.
Gå ner i vikt

Sundare livsstil? Mindre bukfett? Smidigare rörelser? Bort med gäddhäng? Less på lår som skaver mot varandra? Minska risken för livsstilssjukdomar? Oavsett orsak är det vanligt att undra hur man ska göra för att gå ner i vikt. För att gå … Läs mer

Magträning med pilatesboll.
Starkare bål med rätt coreträning

Starka magmuskler ihop med starka ryggmuskler minskar risken för värk i rygg, axlar och nacke. Känner du nån som köpt en svindyr madrass på grund av ryggvärk? Eller som kanske försöker bota värk med piller? Det är jättevanligt. Men de … Läs mer

Mer aktiverad sätesmuskulatur ger bättre resultat
Träning för rumpa och aktivering av sätesmusklerna

Att ha svårt att få kontakt med rumpmusklerna är ett vanligt problem. Många upplever sig känna mer i benen än i baken vid vissa eller alla övningar för ben och bak. Ett säkert tecken på detta är att få mer … Läs mer

Bra hållning gör att du blir lyssna på
Så får du bättre hållning

Det finns faktiskt en enda kvickfix inom träning och hälsa – som fungerar. Det är en kvickfix som förbättrar hållningen. Bara genom att tänka på och fokusera mer på hur du går, står och sitter i vardagen så kan du … Läs mer

Träna övningarna i cirkel
Träna tidseffektivt med cirkelträning

Vill du träna tidseffektivt? Cirkelträning är när du varvar övningarna i träningsprogrammet, du tränar ett set av varje övning och börjar sedan om från början med den första övningen. Träningsövningarna varvas alltså, därav namnet på träningsformen, cirkelträning. När det första … Läs mer

Tabata - träning som är kul och tidseffektivt
Tabata – effektiv träning för att bli mer vältränad

Fram med tidtagaruret och bli mer tränad genom att träna tabata – extremt effektiv intervallträning. Intervallträningsformen tabata kommer kommer ursprungligen från Japan, men egentligen är träningssättet ingen nyhet. Dr Izumi Tabata har satt ord på vanlig intervallträning med 20 sekunder … Läs mer

hoppträning är bra för kroppen
Träna excentrisk träning

Excentrisk träning är träning när du spänner musklerna för att hålla emot en rörelse, eller träning i den så kallade negativa fasen. Vid exempelvis benböj är det den fas då du sitter ned och bromsar övningen på vägen ned, genom … Läs mer

hoppa dig i form med plyometrisk träning
Plyometrisk träning – plyometrics

Lägg in plyometrisk träning med hoppövningar i ditt träningsschema och bli starkare, snabbare och slankare – explosiv träning med hopp ger resultat på kort tid. Gå upp på tå istället för att hoppa i början. Lägg sedan till hopp allt … Läs mer

Caroline Nilsson tipsar om gummibandsträning
Träna med gummiband

Ett träningsgummiband i väskan och du kan förvandla vilken plats som helst till ditt gym. Styrketräning med gummiband är skonsam träning för kroppens leder och är lätt att variera. Träningsgummibandet tar minimal plats att transportera och förvara. Gummibandsträning är ett … Läs mer

Promenera dig i form
Kom i form och håll i gång med promenader

Promenadträning är en effektiv och skonsam träningsform som ger starkare muskler, bättre kondition och ökad fettförbränning. Promenadträning kan också vara rolig eftersom det finns många sätt att variera promenadträningen – tempoförändringar, steglängd, backar med mera. Promenadträning är ett bra komplement … Läs mer