Träna bröstmusklerna

Bröstmusklerna är viktiga för bättre hållning och överkroppsstyrka. Träna dem med kroppsvikt, gummiband eller vikter. I övningsbanken finns övningar för att träna bröstmusklerna hemma eller på gym.

Träna bröstmusklerna i bröstpress i kabelmaskin
Bröstpress i cable cross

Fäst handtagen lite ovan axelhöjd. Ta tag i handtagen och ställ dig lite framför fästena. Håll armarna böjda i axelhöjd, pressa handtagen framåt och mot varandra genom att använda bröstmusklerna. Kom tillbaka till startpositionen kontrollerat. Stå stadigt, spänn magmusklerna för … Läs mer

Frivändningar med stång
Frivändning med stång

Den här övningen är bra för axlarna och ett smart val, det finns andra typer av frivändningar där du börjar med stången nere på golvet – de frivändningarna är tyvärr en vanlig orsak bakom många ryggskador då det är vanligt … Läs mer

Armhävningar från golvet

Ett bra sätt att bli bättre på eller lära sig att göra armhävningar är att börja från golvet (eller marken). Vid armhävningar jobbar flera muskler i överkroppen – bröstmuskler, armar, axlar och core. Placera händerna bredare isär för att jobba … Läs mer

Tricepsarmhävningar

Tricepsarmhävningar är bra för hållningen och tränar armar, axlar och core – du aktiverar magmusklerna per automatik för att över huvud taget komma upp från golvet. Träna så här: 1: Ligg på golvet med näsan nedåt. Vik in armbågarna så … Läs mer

Presskombo

En effektiv hållningsövning. som i början kan kännas helt ”omöjlig”, men du kommer troligen bli förvånad över hur snabbt du kommer känna att behärskar tekniken och känner ”nu kan jag den här övningen bra”. Magmusklerna utmanas på flera vis i … Läs mer

tricepsarmhävningar är bra övning för musklerna på armarnas baksida
Tricepsarmhävning

Ligg ned på mage. Placera armbågarna in till kroppens sidor och vik in överarmarna – poängen med tricepsarmhävningar är att hålla armbågarna intill kroppen, längs med sidorna, genom hela övningen. (Ett bredare grepp tränar bröstmusklerna mer, vanliga armhävningar.) Sätt händerna … Läs mer

Armhävning med händerna på boll
Armhävning med boll

Gör armhävningarna med händerna på en träningsboll för att variera eller göra armhävningarna mer utmanande genom att addera ett instabilitetsmoment. Grundtekniken är densamma som vid armhävningar men här får kroppens muskler arbeta ännu mer för att stabilisera kroppen och hålla … Läs mer

Armhävningar med kroppsvikt
Armhävning

Börja med att ligga ned på golvet. Placera händerna i brösthöjd, ett par decimeter ut från kroppens sidor. Spänn hela kroppen – den ska lyftas upp som ett paket. Pressa ifrån golvet tills armarna är raka, vänd rörelsen och kom … Läs mer

Armhävningar på knä
Armhävningar på knä

Armhävningar tränar bröst och axlar samt stärker coremusklerna. För att bli bra på armhävningar – fokusera på teknikträning och bli starkare snabbare. En bra strategi för att bli bättre på armhävningar är att träna armhävningar på knä. Börja liggande på … Läs mer

Armhävningar på en höjd, en bänk eller step bräda.
Armhävning på stepbräda

Placera händerna på stepbrädan och spänn magmusklerna, sug in naveln för ett starkt magstöd och orka hålla kroppen rak. Böj armarna och sänk bröstet mot golvet. Var noga med att ha rak kropp, i linje från huvud, höft, knän och … Läs mer

Armhävning med fötterna på träningsboll
Armhävning ben på boll

Placera fötterna, smalbenen eller låren på en pilatesboll. Gör en armhävning. Var noga med att spänna magmusklerna max, dra in naveln mot ryggraden. Kolla tekniken i en spegel, det är vanligt att ”tappa” höften, då ser kroppen ut som en … Läs mer

Armhävning med boll under knän
Armhävning knän på boll

Placera låren och knäna på bollen och intag armhävningsposition med händerna i marken. Spänn magmusklerna för att hålla en stark core i hela rörelsen. Böj armarna och gör en armhävning, pressa upp igen. Sänk överkroppen kontrollerat. Aktivera bröstmusklerna och musklerna … Läs mer

Liggande bröstpress med träningsgummiband
Bröstpress med gummiband

Placera gummibandet under bollen och fatta tag med båda händerna. Ligg med ryggen på bollen, börja med böjda armar och händerna bredvid bröstet. Pressa upp gummibandet mot himlen och sträck ut armarna framför dig i brösthöjd. Pressa ihop bröstmusklerna och … Läs mer

Excentrisk armhävning
Excentrisk armhävning

Det här är en utmanande övning och bör inte utföras av otränade eller om du har svaga hand- eller axelleder. Stå på knä och fall framåt (stark core under hela övningen), sträva efter en mjuk landning, ta emot dig med … Läs mer

Ligg ned på en bänk och pressa upp stången, sänk sedan.
Bänkpress

Ligg ned på en bänk eller stepbräda och placera stången i brösthöjd. Pressa upp stången för att göra bänkpress, sänk sedan kontrollerat. När du känner dig säker på övningen kan du pressa upp stången mer explosivt, till nästan raka armar, … Läs mer