PT-online

Info om PT-online med Caroline

Du kan bli starkare och slankare genom att träna personlig träning på nätet, med personliga tränaren Caroline Nilsson – pionjär i träningsbranschen med mer än 20 års erfarenhet. Grundare av träningssajterna GymGlam och Mammaiform, träningsapparna Poworkout och 17 minuter och barndansapparna Piratsessan.

PT-online med Caroline är för dig som vill ha struktur i din träning och kost, och som vill lära dig mer om att träna tidseffektivt och på så vis få bättre resultat av din träning. Jag hjälper dig självklart också att komma i gång med träningen, om du inte tränar sedan tidigare.

Om du har träningsmål som ”bli starkare”, ”gå ned i vikt”, ”bättre kondition” eller ”bättre hållning” – då kan jag hjälpa dig närmare din mål med PT-online.

Om du känner dig redo att träna med mig, och tycker att något av de 3 olika alternativen (se nedan) med PT-online passar dig så är du varmt välkommen att anmäla dig.

De flesta av mina tjänster klassas som skattefri friskvårdsförmån av Skatteverket, du kan alltså använda eventuellt friskvårdsbidrag. Mejla mig om du har frågor om friskvårdsbidraget.

Läs gärna FAQ och de allmänna villkoren innan du anmäler dig. Betalning sker i förskott.

Personlig träning online med Caroline – 3 olika alternativ

Det finns 3 olika alternativ och det första du behöver göra är att bestämma dig för vilken tjänst som passar just dig bäst. Alla tre alternativen inkluderar träningsupplägg och kostplan.

  1. Individuell träning online:
    Individuellt anpassade träningsupplägg utifrån dina behov, anpassas efter dig personligen. 4, 8 eller 12 veckor. Inklusive coaching online för träning och kost. Du besvarar frågor innan start, och med dina svar som utgångspunkt skapar jag ditt unika träningsupplägg. LÄS MER>>
  2. 5-dagars-program:
    För den som behöver en rivstart, eller vill variera sina träningsrutiner med något annat ett tag. Du kommer igång med ett veckoträningsupplägg som du sedan kan träna vidare med i flera veckor på egen hand om du vill. Kostmeny för 5 dagar ingår. LÄS MER>>
  3. 4-veckors-program:
    Ett färdigt träningsupplägg som är lika för alla som väljer att anmäla sig till dessa färdiga ”paket” (ej individanpassade träningsprogram alltså) (däremot individanpassad coaching). Passar den som behöver en inspirationskick och en tidsbestämd träningsutmaning att följa och vill ha mitt stöd via coaching online och kostcoaching. LÄS MER>>

En personlig upplevelse via PT-online

Du tränar med mig personligen. Mitt mål är göra upplevelsen så personlig som möjligt även fast kontakten sker online. Den som väljer att träna med mig kan vara säker på att det är jag som gör träningsprogrammen och svarar på alla frågor personligen.

Jag lägger stor vikt vid att vara personlig och kan därför inte träna hur många som helst samtidigt, så det kan ibland vara fullbokat och väntetid på ledigt startdatum (se nästa lediga startdatum lite längre ned).

Tips!
På sidan glada kunder kan du läsa några ord från personer som tränat eller tränar individuell PT-online med Caroline.
Din PT Caroline

INDIVIDUELL TRÄNING ONLINE

Du får personliga träningsupplägg efter dina önskemål och förutsättningar, coaching online och kostmeny med möjlighet till feedback genom att skriva daglig kostrapport.

Du besvarar ett antal frågor innan start, jag skapar dina program baserade på dina svar på frågorna.

Du bör vara så gott som skadefri. Viss anpassning kan ske utifrån lättare rygg- eller knäproblem som beror på svaga muskler. Det går bra att vara gravid eller nybliven mamma. Du får träningsupplägg som är anpassade för DIG och dina förutsättningar.

Träna hemma, utomhus eller på gym

Du väljer var du vill träna – hemma, utomhus eller på gym. Det går bra att byta under träningsperioden. Exempel: Du kanske vill träna mer löpning utomhus en period och sedan ändra fokus och satsa mer på styrketräning gå gym eller hemma.

Kroppsvikt eller träningsredskap

Du kan träna med kroppsvikt eller redskapen träningsboll, träningsgummiband, hantlar eller skivstång. Om du vill träna på gym så gör jag träningsprogram med de klassiska träningsredskap som normalt finns på ett gym.

Nya träningsprogram under perioden

Vi lägger till eller byter ut träningsprogram så ofta du vill. Det går bra att önska vissa övningar i dina träningsprogram, exempelvis ”jag tycker om plankan och vill gärna ha många olika varianter på plankan i mina träningsprogram”.

Ditt träningsschema

Du väljer själv hur många gånger per vecka du vill träna. Jag gör ett effektivt träningsupplägg efter dina önskemål. Du lägger in dina planerade träningspass i din kalender så att träningen passar in i ditt övriga schema med familj och jobb eller skola med mera.

Så här fungerar coaching online

Dina mål är mina mål. Jag kommer att göra allt jag kan för att stödja dig och besvara dina frågor – för att du ska komma närmare dina mål och skapa de resultat som är möjliga under vår tid ihop. Du får en egen personlig sida där du får tillgång till dina träningsprogram med mera. Där kommunicerar vi också via coaching online under din bokade period.

Prislista individuell träning online

En vecka är sju dagar, inklusive helger, klämdagar och röda dagar. Du kan skriva till mig via coaching online när du vill och du får vanligtvis svar nästa vardag.

Du kan pausa coaching online sju dagar under träningsperioden, om du blir förkyld till exempel eller ska resa bort. För längre paus krävs läkarintyg. Se detaljer i de allmänna villkoren.

4 v individuell träning online: 1 490 kr
8 v individuell träning online: 2 590 kr
12 v individuell träning online: 3 690 kr

Tips!
Tidningen MåBra gjorde en artikel om PT-online och intervjuar Emma som tränar med mig,
artikeln finns att läsa på MåBras sajt>>

Vill du anmäla dig till individuell träning online med Caroline?

Kolla din kalender och fundera på när du skulle vilja börja, räkna med att du behöver cirka 4-5 dagar innan ditt startdatum för att hinna förbereda dig på ett bra sätt (läsa information, hinna handla mat med mera). Sedan anmäler du dig direkt till mig via mejl.

När vi har bokat in ett startdatum så besvarar du mina frågor så snart som möjligt (du får dem av mig efter att jag har bokat in dig på ett startdatum).

Startdatum individuell träning online:

Nu går det bra att boka 4, 8 eller 12 veckor individuell PT-online med start:
Måndag 30/5 = FULLBOKAT
Måndag 6/6
Måndag 13/6
Måndag 20/6
Måndag 27/6

Mejla Caroline direkt för att boka startdatum (caroline@carolinenilsson.com)

Mer info om individuell träning online med Caroline:


Bra träning med Caroline

5-DAGARSPROGRAM = EN MOTIVATIONSKICK

Tanken med ”5-dagars” är att ge motivationen en kick – för både träning och kostrutiner.

  • Om du redan tränar regelbundet och vill bryta av med något annat – testa en 5-dagarsutmaning med tabata eller träningsboll.
  • Om du vill komma igång med regelbunden träning så kan en 5-dagarsutmaning vara en smart start.

Vad ingår i en 5-dagarsutmaning med tabata eller träningsboll?

Du kommer igång med ett 5-dagars kostprogram och veckoträningsschema med korta, effektiva träningsprogram som du sedan kan köra vidare med på egen hand i flera veckor om du vill. Kostmenyn guidar dig in i medvetna och hälsosamma kostrutiner. Jag svarar dig personligen på dina frågor under träningsperioden.

  • Du får snabbtränade träningsprogram och du kan välja att träna på valfria dagar under veckan. Räkna med att du hinner byta om och träna och snabbduscha under halvtimmen.
  • Du tränar 20 minuter per dag, under en vecka. Du kan välja att träna färre gånger om du vill men jag rekommenderar kortare träningspass oftare för att skapa resultat.
  • Daglig kostplan med meny att följa.
  • Du får svar på dina frågor gällande träningen eller kosten i 5-dagarsprogrammet, via mejl.

Vilka 5-dagarsprogram finns att välja mellan?

Välj mellan träningsupplägg med 5 dagar träningsboll eller 5 dagar tabataträning. Observera att det är samma kostmeny i samtliga 5-dagarsprogram. Kosten består av ”helt vanlig mat” – näringsrik mat, och inget hokus pokus.

5-DAGARSUTMANINGEN TABATA + KOSTPROGRAM

Träningsformen tabata är populär och rolig, många upplever att träningen går snabbt genom att dela upp träningen i block och 20-sekundersintervaller på det sätt som görs vid tabataträning.

I programmet tränar du 20 minuter tabataträning per dag (på din egen nivå) med övningar som är kombinerade på ett säkert sätt till effektiva träningsprogram. Du får ett kostprogram att följa under fem dagar för att skapa struktur och bana in bra kostrutiner.

Mer information om 5 dagar tabata och kostplan (250 kr) >>

5-DAGARSUTMANINGEN TRÄNINGSBOLL + KOSTPROGRAM

Bollträning är perfekt för den som vill få starkare magmuskler och bättre hållning. Du kommer igång med ett veckoträningsschema där du tränar med träningsboll i cirka 20 minuter per tillfälle och du kan träna vidare med träningsschemat på egen hand därefter om du vill.

Syftet är att stärka core och förbättra din kroppskontroll och kroppsmedvetenhet. Vilket i sin tur ger dig en bättre grundstyrka och förbättrar din kroppshållning. Du kommer igång med ett kostupplägg som ger dig en jämn energinivå hela dagen.

Mer information om 5 dagar träningsboll + kostplan (250 kr) >>

Träna 4 veckor med Caroline

4-VECKORSPROGRAM = TRÄNINGSSCHEMA + KOSTMENY

Du får ett träningsupplägg som du tränar i fyra veckor och ett kosttänk som du lär dig successivt, en kostmeny för att komma igång, svar på frågor, individuell coaching på din träning och möjlighet att få feedback på kostrapportering (valfritt) via coaching online.

4-VECKORSPROGRAMMET SMALJEANSEN

Träningsutmaningen Smaljeansen är utvecklad för kvinnor som har ett par smaljeans och som vill att de ska sitta lite bättre genom att göra en formsatsning. Du tränar träningsprogram med kroppsvikt och kan med fördel kombinera dem med promenadträning eller löpning.

Du kanske vill bli starkare i kroppen eller göra en insats med de där sista kilona. Då är träningsutmaningen Smaljeansen ett bra sätt för att komma in i bra kostrutiner och skapa kontinuitet i träningen.

Du bör kunna utföra övningar som benböj, utfall, höftlyft, rygglyft, plankövningar, armhävningar på knä. Det förekommer hoppövningar, men där finns alternativet att gå upp på tå istället för att hoppa. Träningsprogrammet är icke individualiserat men genomtänkt och tidseffektivt framtaget av PT Caroline Nilsson (för individanpassat träningsupplägg, se individuell PT-online).

Mer information om 4-veckorsprogrammet Smaljeansen (990 kr) >>
Kosten med PT-online

KOSTEN via PT-online med Caroline

Kosttänket via PT-online går ut på att lära sig sambandet mellan kost och prestation. Vad du äter spelar stor roll för både resultatet av din träning och vad du åstadkommer övriga tiden på dygnet.

Genom att äta medvetet och skapa genomtänkta måltider med protein, nyttigt fett och kolhydrater i rätt mängd så kan du påverka din energinivå totalt sett och prestera bättre i skolan eller på jobbet och hemma inte minst – orka träna regelbundet.

Kosten är lika viktig som träningen

Du kommer behöva avsätta tid för att planera och förbereda måltiderna i förväg (enkla, lättlagade recept). Det är superviktigt för att det ska bli resultat.

Du får verktygen, stöd och svar på frågor med mera, men bara DU kan handla, fixa i ordning maten och se till att planera kosten samt hålla kostplanen.

Du behöver vara beredd att jobba hårt med kosten under träningsperioden för att utvecklas. (Upplevelsen av detta beror delvis på din kostbakgrund, hur stor omställningen blir.)

Precis just du KAN skapa förändring och nå dina mål

Med en sund träningsfilosofi och ett kosttänk som fungerar långsiktigt så kan du tillsammans med Caroline som din PT-online nå dina mål.

Carolines erfarenheter visar att ökad kostkunskap, ihop med genomtänkt träningsplanering är en fungerande metod för att nå mål och skapa en stark kropp att trivas i.

Du kommer behöva gå ”all in” under en period, och lära dig mer om kosten från grunden, och öva på att äta mer medvetet. Kosttänket kommer att kännas enklare med tiden och snart rulla på mer automatiskt.

Du kommer behöva investera tid för att få till det – och det kommer vara värt det

När du väl lärt dig kosttänket och uppnått dina formmål – då kan du köra mer på känsla eftersom du då har kosttänket i ryggmärgen och det kommer bli bra på det stora hela.

Men räkna med en förändringsprocess på några månader innan du är där och då du alltså behöver jobba mycket aktivt med kosten, det är inte alls svårt, men det behövs tid, räkna med 10-20 minuter per kväll för att planera kosten i början, sedan går det snabbare för varje vecka.

Det finns tyvärr ingen kvickfix som fungerar

Du behöver inte känna dig ”dum” för att du kanske har testat flera trenddieter – du är långt ifrån ensam. Det är vanligt att gå runt och känna sig misslyckad i månader eller år över att inte få till det med ett kosttänk som håller i längden, och det är mycket vanligt att jojo-banta eller hoppa på dietflugor.

Via PT-online kommer du lära dig det du behöver veta om kost och träning och hur detta hänger ihop för att orka med både träning och övrigt som jobb, skola, vänner, familj. Målet är att äta regelbundna måltider för att ha en jämn energinivå under dagen.

Medvetet ätande gör att du ”orkar”

Kortfattat är koststrategin äta-var-tredje-timme och undvika/minska socker och vetemjöl på vardagarna. Genom att äta medvetet så kommer du ha en jämnare energinivå under dagen.

Omedvetna sockerfällor är en vanlig orsak till överflödiga kilon och låg energinivå. Jag skriver om detta regelbundet. Lästips:

Men. Det är helt OK att äta socker – ibland

Jag gillar alltså inte när företag försöker framställa sina produkter som nyttiga bara för att de innehåller en ansenlig mängd protein, när de också innehåller en massa socker.

Därmed inte sagt att man aldrig kan äta socker. Socker är helt okej i rimliga mängder och vid väl valda tillfällen.

Det är ju stor skillnad på att medvetet äta socker ibland och på att omedvetet få i sig socker när man tror att man äter en hälsosam ”proteinyoghurt”.

Jag tror inte på förbud eller ”godisstopp”

Som PT rekommenderar jag traditionellt helgsnask i rimlig mängd, på helgerna, utöver näringsrik mat (alltså inte gå loss på allt onyttigt du kan komma över bara för att det är helg, utan näringsrik mat + favoritsnasket).

En bra grundregel är att alltid grunda med näringsrik mat även på helgen, och sedan äta snask i rimlig mängd utöver det.

Jag tror inte på förbud. Jag skulle själv aldrig få för mig att utesluta sötsaker helt ur min diet, det vore ju inte alls kul :o)

Godisförbud och nolltolerans snask brukar sällan vara framgångsrikt, det är däremot en vanliga bakomliggande förklaring till jojo-bantande. Det är bättre att satsa på en mer hållbar koststrategi på sikt. Medvetet ätande, regelbunden träning och en aktiv livsstil.

Vill du lära dig mer om kosten?

Då är PT-online ett bra sätt. Det finns också massvis med lärorika artiklar på mina träningssajter GymGlam.se och Mammaiform.se om kost (och träning så klart).

Fler lästips om kost och medvetet ätande som håller i längden:

FAQ PT-online med Caroline

Svar på vanliga frågor om PT-online

Här hittar du svaren på några vanligt förekommande frågor om 5-dagarsprogrammen, 4-veckorsprogrammen och individuell PT-online. Lite längre ned så beskriver jag hur individuell PT-online fungerar i steg-för-steg, från att du anmäler dig till individuell PT-online tills att du kommer igång mer träningen med mera.

  • Vem är PT-online med Caroline för?

    Min specialitet är tidseffektiv träning. Min passion är att hjälpa människor att nå sina träningsmål, den som når sina träningsmål blir inte bara starkare och mer välmående rent fysiskt.

    Även självkänsla och självförtroende ökar, många som lyckas nå sina träningsmål mår bättre på det stora hela.

    Jag coachar dig på individuell nivå för att du ska komma närmare dina mål. PT-online är för den som vill lyckas med regelbunden träning, äta mer hälsosamt, få bättre hållning och leva en mer naturligt aktiv livsstil.

  • Tränar du dina kunder själv?

    Ja, det är jag som tränar dig. För mig är det viktigt att vara personlig. Det är jag själv som personligen gör ditt träningsschema och svarar på dina meddelanden via coaching online. Du kan vara helt säker på att det är jag som tränar dig och ingen annan.

    Jag har också byggt upp en övningsbank, fotat och filmat de träningsövningar som jag tycker är bra (221 stycken) för att använda i dina träningsprogram, på så vis är det jag själv som visar dig övningarna online.

    Självklart kan jag inte träna hur många som helst samtidigt, därför finns det ett begränsat antal platser per startdatum.

  • Hur skiljer sig PT-online med Caroline från andra PT-online-tjänster?

    Jag började inte igår :o) En skillnad är att jag är etablerad sedan många år tillbaka, både online och som personlig tränare i träningsbranschen.

    Jag jobbar med PT-online sedan 2009 och var en av de första tränarna i Sverige att etablera en träningsverksamhet online.

    Under mina mer än 20 år i träningsbranschen har jag tränat tusentals personer, ansikte mot ansikte och via PT-online. Jag utvecklar ständigt mitt sätt att arbeta online, samtidigt som jag tycker det är viktigt med uppdaterade kunskaper inom kost och träning.

Fler frågor?

Du hittar fler svar på vanliga frågor om PT-online med Caroline på sidan FAQ >>

Individuell PT-online guide

Individuell PT-online – steg för steg

Det är enkelt att komma igång. Så här fungerar individuell personlig träning online med mig, steg för steg.

  1. Välj PT-online-alternativ och startdatum

    Välj 4, 8 eller 12 veckor. Mejla mig för att kolla om ditt önskade startdatum är ledigt samt boka, caroline@carolinenilsson.com.

  2. Jag svarar

    Du får svar på din datumförfrågan och om datumet är ledigt bokar jag in dig om vill. Jag mejlar en faktura som ska betalas in i förskott och PT-onlinefrågorna som du besvarar.

  3. Betala in fakturan och besvara PT-online-frågorna

    Det är ofta kö till platserna och därför är det viktigt att betalningen kommer in i god tid före start, notera att det är först när betalningen syns på kontot som platsen verkligen är din. Om du inte betalar fakturan i förskott och i tid så går platsen till någon annan.

    Du får PT-onlinefrågorna om du väljer alternativet individuell PT-online och det är ett antal frågor om din kost, träning och träningsbakgrund som du behöver besvara så snart som möjligt. När jag har fått svaren på frågorna så sätter jag igång och gör dina program.

  4. Du får tillgång till kostsidan, din sida och dina träningsprogram

    Du får tillgång till kostsidan och dina program fredagen före start. Det är viktigt att du avsätter tid för att sätta dig in i kosttänket, du kommer behöva planera kosten i förväg och hinna besöka mataffären innan vi börjar träna ihop. Meddela om du behöver programmen tidigare (om du har långt till mataffären eller ska på en resa exempelvis) så ordnar jag det.

  5. Börja med förberedelserna

    När du har fått dina träningsprogram är det dags att gå igenom övning för övning hemma framför datorn för att förbereda dig inför varje träningspass. Be mig modifiera, förklara eller hitta på alternativ om det är något du tycker känns konstigt.

  6. Coaching online

    Kommunikationen sker via coaching online på din sida. Caroline strävar efter att svara så snart hon bara kan och inom 24 timmar under vardagarna. Caroline jobbar inte på helger och helgdagar. Däremot kan du gärna skriva på din sida även på helgdagar också, svaret kommer då vanligen närmast följande vardag eller vardagskväll.

    Du väljer själv hur frekvent du vill använda coaching online – beroende på vad som passar dig bäst. Vissa skickar frågor och träningsuppdateringar dagligen och andra några gånger under träningsperioden. Vissa är mycket detaljerade och andra mindre.

    Det vanliga är att fråga frågor, diskutera veckans och kommande veckas träningsschema, berätta hur det har gått efter ett träningspass, hur du ligger till gentemot uppsatta mål, diskutera övningsval, övningar och hur de känns och så vidare.

    Du bestämmer alltså själv vad du vill ha coaching online på. Anteckna gärna antal repetitioner per övning och set, frågor som dyker upp, känslor med mera i ett anteckningsblock under träningspasset, då blir det lättare att komma ihåg. Välj själv hur detaljerad du vill vara med antal och vikter med mera. Om du vill ha feedback på din kost så är det viktigt att du skriver kostrapport dagligen.

  7. Kommunicera

    Var ärlig, om träningsplanen inte går att fullfölja exempelvis så behöver den göras om. Det är helt okej att upptäcka att träningsschemat kanske inte funkar, det går att ordna.

    Om de planerade träningspassen inte hinns med så är planen för tidsoptimistisk, det är ganska vanligt och ofta ett steg i processen för att få till en bra balans med kost, träning och övriga livet. Ta upp detta så får du hjälp med ett nytt träningsschema.

  8. Fram med viljan

    Plocka fram viljan och gör som jag säger. Du kan inte fortsätta ”som du alltid har gjort” – då är det ju helt onödigt att ta hjälp av en personlig tränare.

    Du behöver vara beredd att kliva ur komfortzonen och testa nya saker. Annars uteblir troligtvis resultaten. Du kommer behöva avsätta både tid och engagemang för att skapa en förändring i ditt nuvarande kost- och träningsupplägg.

    Har du inget nuvarande kost- och träningsupplägg så blir det en livsstilsförändring, det händer inte från en dag till en annan men kan ske successivt under ett antal veckor eller månader.

Kom ihåg att läsa de allmänna villkoren innan du anmäler dig.