Träna med träningsboll 4 veckor + kost

Få bättre hållning och kroppskontroll

Träning med träningsboll (pilatesboll) passar den som vill få bättre hållning och grundstyrka. Bollträning är bra för starkare core (rygg- och magmuskler) och förbättrar stabiliteten i höft och ryggrad, vilket förebygger obalans och snedbelastning (vanliga orsaker till värk i rygg, axlar, nacke).

Bollträning är smart träning eftersom kroppens muskler ”tvingas” att samarbeta. Det ger dig bättre kroppskontroll och kroppsmedvetenhet, vilket du har nytta av i all annan träning och i vardagen. För bäst resultat av bollträning är det viktigt att träna med träningsboll flera gånger i veckan under en period.

Hur funkar 4-veckorsutmaningen med träningsboll?

Utmaningen består av att träna 3-5 träningspass med träningsboll under 4 veckor. Du får träningsprogram att följa. Ett träningsprogram tar cirka 20 minuter och det går bra att kombinera med annan träning, som promenadträning, spinning eller löpning.

Träningsprogrammen innehåller enkla övningar (men bollträning kan vara lite trixigt i början – övning ger färdighet)

Kost för träningsresultat

Under de fyra veckorna arbetar vi också med kosten. Du kommer igång med kost som främjar dina träningsresultat och som ger dig en jämn energinivå hela dagen.

Feedback

Du rapporterar till mig under de fyra veckorna, jag ger dig feedback på träning och kost och svar på dina frågor om kost och träning under perioden.

Vad behöver jag för att kunna vara med?

  • 20 minuter vid 3-5 tillfällen varje vecka under de fyra veckorna för att träna träningsprogrammen med boll
  • Tid för att gå igenom övningarna och öva in tekniken, alla övningar visas med video
  • En träningsboll (tips för att välja rätt storlek)
  • Musik om du tycker om att träna till musik
  • Tid för att gå igenom kostupplägget samt åka till affären och handla
  • Tid för att förbereda och laga maten (det är lättlagade måltider)

Vem kan vara med?

Värk i rygg och axlar som beror på att du är otränad brukar bli bättre av träning men i övrigt bör du vara skadefri för att kunna genomföra övningarna och träningsprogrammen.

Gravid eller nybliven mamma? Denna träningsutmaning är inte lämplig för den som är eller nyligen har varit gravid, se mitt steg-för-steg kom igång med mammaträning på min mammaträningssajt eller alternativet individuell PT-online för individuellt utformat träningsschema.

Så här anmäler du dig:

Klicka på rosa rutan för att mejla mig och boka startdatum. Efter bokat startdatum får du en faktura på 990 kr som betalas in i förväg (inklusive 25% moms).

Jag vill mejla Caroline och boka startdatum >>

Innan du anmäler dig, läs de allmänna villkoren.

Ord från några som genomfört träningsutmaningen med träningsboll:

2 reaktion på “Träna med träningsboll 4 veckor + kost

  1. Marie-Louise har sagt:

    Har genomfört en utmaning med träningsboll och kostrådgivning. Måste bara säga utan att överdriva var detta min piggaste period i livet hittills. Med denna näringsriktiga kost har jag gått ann som en Duracell-kanin på jobbet. Och har då ett tungt jobb som lokalvårdare med tungstädade ytor. Ingenting har känts omöjligt och jobbigt. Har t.o.m börjat sjung (bräka :) i duschen för mig själv.
    Träningsprogrammet var helt super för mig. Trodde inte det skulle vara så ansträngande med bollträning men detta är supereffektivt och skonsamt för min rygg som jag har problem med men som jag nu ska jobba bort :)
    Rekommenderar verkligen detta program med bästa Caroline.

  2. Tack för bra bollprogram! Roligt att få in lite nya övningar med fokus rygg och bål i mitt tabata-träningsupplägg. Kommer kombinera dessa med mina pass från 5-dagarsutmaningen jag kör sedan tidigare. Tummen upp för bra upplägg av Caroline!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *